Wpisz aby wyszukać

Biznes i Finanse

Lean i jego podstawowe zasady

Podziel się

Lean Management znajduje swoje zastosowanie w różnych branżach. Nie tylko, jakby mogło się wydawać, związanych z produkcją. System stale ewoluuje przynosząc nowe rozwiązania. Ich zadaniem jest usprawnienie pracy przedsiębiorstwa, co przełoży się na minimalizację kosztów, a tym samym, zwiększenie zysków.

Lean Management to w telegraficznym skrócie zbiór zasad, dzięki którym prace w firmie będą wykorzystywane do maksimum. Koniec z marnowaniem jej zasobów, procesów czy surowców, które realnie nie przynoszą żadnych bezpośrednich zysków firmy, a tym samym, wzrostów produkcji. Koncepcja ta z powodzeniem może zostać wykorzystana zarówno w przedsiębiorstwach, jak i marketingu czy podczas tworzenia różnego oprogramowania. Jakimi zasadami się kierować? Podpowiadamy.

Lean Management – od czego zacząć?

Wdrożenie lean należy zacząć przede wszystkim od odpowiedzi na pytanie – dokąd zmierza dane przedsiębiorstwo, jaki cel chce osiągnąć, na jakie zyski się nastawia. Kolejny krok – dokładnie zidentyfikowanie potrzeb klienta i wartości produktu, którą chce mu zaoferować. Musi dostać taki, który rozwiąże jego problemy. To właśnie za tą pomoc klient będzie w stanie zapłacić. Każda inna działalność lub proces, który nie przynosi zysków, czyli nie zwiększa wartości produktowi, powinna zostać wyeliminowana.

Kolejny krok na drodze do sukcesu, to odwzorowanie przepływu pracy danej firmy. W praktyce oznacza to dokładną analizę całego systemu prowadzącego do tego, że klient otrzyma dany produkt. W ten sposób będzie można ocenić, które z etapów są niepotrzebne tudzież po prostu nieopłacalne.

Następne działania, to dążenie do ciągłego przepływu pracy. Praca każdego zespołu musi być płynna. Firma to jedna układanka i każdy element musi być spójny. Jeśli to się uda, przepływ pracy stanie się stabilny, co przełoży się na sprawnym realizowaniu planów przy jednoczesnym zminimalizowaniu wysiłku.

Najważniejszym krokiem do uzyskania sprawnego działania przedsiębiorstwa jest jednak sprawienie, że pracownicy będą zaangażowani zarówno w proces zachodzących w nim zmian, jak i potem wdrażanie ich. Bez tego zwyczajnie się nie uda.

Tags:

Zostaw komentarz