Jak przebiega budowa torów stacyjnych?
Podziel się
Rozróżnić możemy kilka rodzajów torów stacyjnych. Różnią się one pomiędzy sobą głównie przeznaczeniem, a każda stacja kolejowa może zawierać kilka ich typów. Do czego służą konkretne rodzaje torów stacyjnych? Jakie prace modernizacyjne są najczęściej na nich przeprowadzane? Odpowiedzi znaleźć można poniżej.
Rodzaje torów stacyjnych
Budowa torów stacyjnych będzie przebiegać różnie, w zależności od ich rodzaju. Pierwszy typ to tzw. tory główne zasadnicze. Są one przedłużeniem torów szlakowych. To właśnie po nich porusza się pociąg zatrzymujący się na stacji. Podobną funkcję pełnią tory dodatkowe. Innym typem są tory boczne, które służą do jazdy manewrowej. W ich obrębie możemy dodatkowo wymienić tory zestawcze, postojowe, wyciągowe i ładunkowe.
Wśród rodzajów torów stacyjnych znajdziemy także tzw. tory o specjalnym przeznaczeniu. Mogą one pełnić np. funkcję dojazdu do bocznic. W zależności od przeznaczenia konkretnej stacji może być ona wyposażona w kilka rodzajów torów. Warto jednak wiedzieć, że sama budowa torów szlakowych oraz stworzenie torów stacyjnych nie wystarczy. Potrzebna jest ich cykliczna konserwacja. Jakie usterki są najczęściej usuwane?
Najczęstsze przyczyny modernizacji torów kolejowych
Sytuacji, w których konieczna okazuje się konserwacja torów, wymienić można wiele. Zdecydowanie najczęstszą przyczyną jest pęknięcie szyn. Powodem tej awarii są zazwyczaj niskie temperatury. Zadaniem priorytetowym jest wtedy jak najszybciej przywrócić ruch pociągów, natomiast gruntowna modernizacja odbywa się dopiero w wyższych temperaturach.
Wśród prac modernizacyjnych linii kolejowych wymienić należy także wymianę złączek szynowych. Tego rodzaju prace prowadzone są przez cały okres eksploatacji nawierzchni kolejowej. Czasem wymagana jest także wymiana podkładów kolejowych i części rozjazdowych. Konserwacji poddawane są także często stare elementy stalowe. Dzięki specjalnym zabiegom mogą one powrócić do funkcjonowania jako w pełni sprawne komponenty.